Sekretariat: 91 433 58 97     

Menu główne

Publikacje nauczycieli

Zobacz także

Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w nauczaniu języków obcych w XII LO w Zespole Szkól Sportowych w Szczecinie

Codziennie każdy z nas jest atakowany  olbrzymią ilością bodźców wzrokowych. Obraz wypiera słowo a informacja musi szybko zapadać w pamięć dzięki jej skróconej i atrakcyjnej formie. Młodzi ludzie  nie wczytują się w zawiłości tekstu raczej oczekują prostych komunikatów, wzmocnionych obrazem lub dźwiękiem. Nic dziwnego, że dzieci uwielbiają oglądać reklamy telewizyjne i surfować w  Internecie, ponieważ właśnie tam informacja jest przejrzysta, a świat kolorowy i atrakcyjny. W jaki sposób zatem szkoła ma zaciekawić ucznia stosując wyłącznie metody wzięte z lamusa tj. tablicę i kredę?

Odpowiedzią może być stosowanie tablicy interaktywnej oraz oprogramowań do podręczników.  Pamiętam moje pierwsze lata pracy w szkole…  Zajęcia w sali na trzecim piętrze, co wiązało się w wieczną wspinaczką z dziennikiem, radiomagnetofonem i nierzadko słownikami lub kompletem zadań  dla uczniów celem przygotowania do matury ustnej (wtedy jeszcze zdanie egzaminu ustnego równe było umiejętności czytania ze zrozumieniem i
rozwiązaniem kompleksowych zadań gramatycznych!)  Jeśli chodzi o pomoce dydaktyczne to w sali znajdowała się tylko czarna tablica i kreda. W przeciągu kilku lat do kompletu dołączył rzutnik a następnie odtwarzacz DVD i telewizor.

Po kilku latach zaczęłam prowadzić lekcje języka angielskiego w sali, która pierwotnie  była pracownią komputerową. Miałam do dyspozycji dwanaście komputerów, każdy podłączony do Internetu i nieograniczone zasoby zadań leksykalnych, gramatycznych, oryginalnych tekstów, stron typu BBC lub stworzonych typowo do nauki języka angielskiego.

Niemal każda  lekcja była tak przemyślana, aby uczniowie mieli możliwość przećwiczenia omawianego zagadnienia w Internecie. Uczniowie  szybko zamykali tradycyjny podręcznik bardzo chętnie wykonywali interaktywne zadania w sieci. Po roku pracy z wykorzystaniem Internetu miałam olbrzymią bazę stron do nauki języka angielskiego. I tak właśnie rozpoczęła się moja przygoda z nowoczesną technologią komputerową i nauczaniem języka angielskiego.  Moja sala przeistoczyła się w multimedialną  pracownię do nauki języków obcych odkąd pojawiła się w niej tablica interaktywna.  Wraz z tablicą pojawiły się nowe możliwości.

Czym jest tablica  interaktywna? Jest to  duży ekran, który będąc  podłączonym do laptopa prezentuje na dużym formacie wszystkie jego możliwości.  Każdy ruch myszką jest widoczny na ekranie a w zestawie znajdują się  pisaki, które  pełnia funkcję myszy. Z  ich pomocą można obsługiwać tablicę i nie trzeba zasiadać do komputera.

Aktualnie do każdego podręcznika  do nauki języka angielskiego  wydawnictwo proponuje oprogramowanie do tablicy interaktywnej. Błędem byłoby ich nie używać. Dzięki oprogramowaniu na każdej  lekcji wyświetlam odpowiednie strony z podręcznika ucznia i skupiam ich uwagę w centralnym miejscu jakim jest tablica. Mam wrażenie, że uczniowie lepiej się koncentrują  mając przed sobą prezentowany materiał dydaktyczny w dużym formacie. Każde zadanie, wyraz lub zdjęcie  można za pomocą pisaka powiększyć, podkreślić ważne elementy i szczegółowo omówić robiąc notatki.

Oprócz oprogramowania, korzystam na lekcjach z „przepastnych” zasobów Internetu. Wyświetlam  ćwiczenia gramatyczne i leksykalne, krótkie filmy, piosenki, strony komercyjne i portale społecznościowe, słowniki internetowe i encyklopedie. Stały dostęp do Internetu pozwala rozwiązać problem językowy powstały w trakcie lekcji lub umożliwia odsłuchanie wymowy nietypowego wyrazu. Kolejną ciekawą formą pracy z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych są prezentacje multimedialne. Uczniowie przygotowują prezentacje na temat swoich zainteresowań lub pasji. Wymogiem  wykonania prezentacji  jest aranżacja zdjęć, filmów  i tekstu w dowolnym programie komputerowym. Prezentacja trwa pięć minut i w tym
czasie uczeń omawia w języku angielskim zagadnienia i prezentuje na tablicy interaktywnej slajdy, zdjęcia, filmy dla wzmocnienia odbioru. Aby prezentacja się powiodła, uczeń musi się wykazać znajomością obsługi laptopa, programów graficznych, tablicy interaktywnej oraz być w stanie rozwiązać ewentualne problemy techniczne.

W tym roku szkolnym zdecydowałam się również zastąpić tradycyjne papierowe ćwiczenia do odrabiania prac domowych  ćwiczeniami  interaktywnymi, które uczniowie rozwiązują  w Internecie.  Platforma, o której piszę jest nowością i aktualnie wraz z uczniami testujemy jej możliwości. Niewątpliwą  zaletą ćwiczeń interaktywnych jest fakt, że po zalogowaniu się na stronę mam stały dostęp do wyników każdego ucznia. Mogę śledzić jego
postępy w miarę jak rozwiązywane są kolejne zdania z przerobionego materiału.

Elektroniczny dziennik zapisuje wyniki procentowe  i przelicza  je  na ocenę  po wykonaniu każdego działu. Platforma umożliwia komunikację z uczniami za pomocą zakładki do wysyłania wiadomości, zatem uczniowie mogą w każdej chwili skontaktować się ze mną, w razie wątpliwości.  Aktualnie nie muszę już przeznaczać  około dziesięciu minut na każdej lekcji na sprawdzanie  pracy domowej w tradycyjnych zeszytach  ćwiczeń. Przeznaczam ten
czas na odpowiedź ustną lub powtórzenie poprzedniej lekcji, a zadania domowe sprawdzam w dogodnym dla siebie czasie, nie będąc ograniczona czasowo.

Tablica interaktywna jest potężnym narzędziem dydaktycznym. Ułatwia i przyspiesza pracę nauczyciela. Uczniowie ją uwielbiają, a w szczególności uczniowie szkoły podstawowej. Aktywizuje i motywuje każdego ucznia. Uatrakcyjnia każdą lekcję i pomaga w jej przeprowadzeniu. Na ta chwilę widzę tylko same zalety tego urządzenia i ciężko byłoby mi wrócić do czarnej tablicy i kredy.

Honorata Derda – Kierzkowska
nauczyciel języka angielskiego
w XII Liceum Ogólnokształcącym w Szczecinie

Artykuł został zamieszczony w „Bibliotece w Szkole” (nr 6/2012)

Współpracujemy z:     

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Dowiedz się więcej.

  Akceptuję pliki cookie.
EU Cookie Directive Module Information