Sekretariat: 91 433 58 97     

Menu główne

Publikacje nauczycieli

Zobacz także

Polubić bibliotekę  

Czy biblioteka szkolna to odpowiednie miejsce do organizowania imprez? Jak najbardziej ale rzecz jasna imprez bibliotecznych. Osobom, które nie bardzo wierzą w taki wizerunek biblioteki, postaramy się udowodnić, że to możliwe. Zrobimy to na przykładzie naszej biblioteki szkolnej.

Wśród imprez i akcji, które już na stałe weszły do naszego kalendarza pracy, najciekawsze to: pasowanie ucznia klasy pierwszej szkoły podstawowej na czytelnika, Ogólnopolskie Urodziny Książkowego Misia połączone z urodzinami Kubusia Puchatka, Dzień Pluszowego Misia, andrzejki, mikołajki, walentynki, Ogólnopolskie Tygodnie Czytania.

Dla dziecka dopiero co wkraczającego w szkolne progi, pasowanie na czytelnika jest bardzo podniosłym wydarzeniem. Aby stworzyć wyjątkową atmosferę, na pasowanie zapraszamy pierwszoklasistów razem z wychowawcami i przedstawicielami dyrekcji. W przystępny sposób informujemy dzieci, co znajduje się w naszej bibliotece i jak korzystać ze zgromadzonych tu książek. Potem następuje najprzyjemniejszy moment – układanie tytułów bajek z rozsypanek wyrazowych, głośne czytanie itp. Momentem, na który czekają wszystkie dzieci, jest wypożyczenie pierwszej książki.

Zapraszając dzieci na Ogólnopolskie Urodziny Książkowego Misia, połączone z urodzinami Kubusia Puchatka, proponujemy im zabranie ze sobą swoich ulubionych pluszaków. Na uroczystych urodzinach czytamy fragmenty książek opowiadających o misiach, rysujemy dla nich laurki i wymyślamy życzenia. Stałym elementem jest również zabawa „Stary niedźwiedź mocno śpi”. W październiku można również wyprawić urodziny Pluszowemu Misiowi (naszym zdaniem te dwie imprezy można robić zamiennie).

W listopadzie organizujemy biblioteczne andrzejki, czyli typowe zabawy andrzejkowe połączone z poszukiwaniem informacji o tradycjach wróżb. Imprezę można zacząć od poszukiwań w słownikach i książkach popularnonaukowych, a skończyć na laniu wosku czy wróżbach z imionami.

Mikołajki są doskonałą okazją aby napisać list do św. Mikołaja. Można też poszukać informacji na stronach internetowych o jego wiosce, współpracownikach, a pod koniec spotkania uczniowie mogą losować aforyzmy.W lutym przychodzi czas na walentynki, które w naszej bibliotece są bardzo literackie i… charytatywne. Razem z uczniami wycinamy serduszka walentynkowe i do każdego z nich doklejamy aforyzm o tematyce miłosnej. Serduszka sprzedajemy ze Szkolnym Kołem Caritas na przerwach. Kupują je zarówno uczniowie, jak i nauczyciele. Dochód ze sprzedaży przeznaczamy na cele Szkolnego Koła Caritas. Dodatkowy wymiar tej akcji, który nas bardzo cieszy, to spore zainteresowanie uczniów aforyzmami i złotymi myślami różnych, mniej lub bardziej znanych, autorów.

Kolejną dużą akcją biblioteczną organizowaną w naszej szkole są Ogólnopolskie Tygodnie Czytania. Do udziału w niej zachęcamy uczniów z trzech szkół mieszczących się w naszej placówce – szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Uczniów gimnazjum i liceum zachęcamy do aktywnego uczestnictwa w akcji i zapraszamy do czytania młodszym kolegom i koleżankom.

W naszej opinii imprezy biblioteczne w szkole podstawowej spełniają bardzo ważną rolę. Pokazują, że biblioteka jest miejscem, w którym można zarówno się uczyć, jak i bawić. Ukazują przyjazny wizerunek biblioteki, który, mamy nadzieję, nie zmieni się na późniejszych etapach edukacji. Ogromną rolę w tworzeniu wizerunku biblioteki pełnią nauczyciele bibliotekarze, dlatego dbamy aby pierwsze kontakty z książką i biblioteką szkolną były dla dziecka przyjemnością i zachętą do czytania.

                                                                                Sylwia Komorek, Aldona Kłosińska
                                                                     nauczyciele bibliotekarze Zespołu Szkół Sportowych
                                                                                im. Sportowców Ziemi Szczecińskiej
                                                                                            w Szczecinie
                                                                           Artykuł ukazał się w „Refleksjach” (3/2009)

Współpracujemy z:     

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Dowiedz się więcej.

  Akceptuję pliki cookie.
EU Cookie Directive Module Information