Sekretariat: 91 433 58 97

Wydarzenia - rok szkolny 2013/2014

Zobacz także

Zaślubiny Polski z Morzem…. czyli lekcja historii w Kołobrzegu

Dnia  17 marca 2014 uczniowie klas drugich i pierwszych XII LO mieli okazję uczestniczyć w wycieczce do Kołobrzegu. Wyjazd został zorganizowany prze Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego we współpracy z Centrum Dialogu Przełomy przy Muzeum Narodowym w Szczecinie oraz Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.

Wspólnie z uczniami IV LO w Szczecinie uczestniczyliśmy w lekcji historii, organizowanej z okazji 69. Rocznicy Walk o Kołobrzeg i Zaślubin Polski z Morzem w marcu 1945 r.

O godzinie 8:15 spotkaliśmy się w budynku naszej szkoły, opiekunki pani wicedyrektor Celina Wojtoń oraz pani Honorata Derda – Kierzkowska, sprawdziły obecność i czekaliśmy na autokar. W wydarzeniu brali udział uczniowie klasy 2b oraz klika osoby zainteresowane  historią z klas pierwszych i  2a.

Po około dwóch godzinach jazdy dotarliśmy do Kołobrzegu i  udaliśmy się do Muzeum Oręża Polskiego. Tam zostaliśmy przywitani małym bufetem z kawą i herbatą na rozgrzanie, ponieważ pogoda nas nie rozpieszczała i bardzo mocno wiało. Równo o godzinie 11:00 odbyło się spotkanie z gospodarzami projektu Panią Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego oraz Dyrektorem Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu panem Pawłem Pawłowskim. Organizatorzy podzielili nas na dwie grupy (oprócz nas i kolegów z IV LO w imprezie uczestniczyli również szczecińscy gimnazjaliści), które miały osobnych  przewodników. Pierwsza część projektu była poświęcona Zaślubinom Polski z Morzem, które miały miejsce w 1945 r. w Kołobrzegu, ale i w 1920 r. w Pucku. Obejrzeliśmy wystawę poświęconą tym wydarzeniom i wraz z 1. Armia Wojska Polskiego „zdobyliśmy” Kołobrzeg.

Później przenieśliśmy się w czasie, aż do 966 roku i  poprzez uzbrojenie polskich wojów, rycerzy w średniowieczu, w czasach nowożytnych, kolejno poprzez Potop Szwedzki i wojny XVII-wieczne aż po szlak bojowy polskich żołnierzy w czasie  II Wojny Światowej, poznawaliśmy, jak zmieniało się uzbrojenie wojska polskiego… Po odwiedzeniu przeszłości, zostaliśmy zabrani na wystawę, która znajdowała się poza budynkiem muzeum. W tej ekspozycji znajdowały się czołgi, katiusze, samoloty i różnego rodzaju działa.

Gdy zwiedziliśmy wystawy, udaliśmy się  do jadłodajni na smaczny, ufundowany przez organizatorów ( jak i zresztą cała wycieczka) domowy obiadek.

Po posiłku poszliśmy zwiedzać miasto i m.in. Bazylikę Konkatedralną Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Oprowadzał nas nowy pan przewodnik, ubrany w mundur żołnierza 1. Armii WP. Następnie wsiedliśmy do autokaru i udaliśmy się na plażę, pod pomnik Zaślubin Polski z Morzem, gdzie wspólnie z uczniami IV LO złożyliśmy kwiaty. Po tym przeszliśmy do latarni morskiej, z której widok był niesamowity, lecz niestety, nie pobyliśmy tam za długo, ponieważ bardzo mono wiało.

Po zakończeniu zwiedzania, dostaliśmy troszkę czasu wolnego. Większość uczestników poszło do kawiarni na kawę lub gofry. O godzinie 16:45 zebraliśmy się ponownie pod latarnią, aby wspólnie powrócić do autokaru i udać się w drogę powrotną do Szczecina. Po dniu pełnym wrażeń podróż minęła bardzo szybko, a każdy był w doskonałym humorze. Oby takie wycieczki odbywały się o wiele częściej!

Opracowała: Karolina Koster  1a LO

Współpracujemy z:

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Dowiedz się więcej.