SPOTKANIA, KTÓRE POMAGAJĄ LEPIEJ ZROZUMIEĆ ŚWIAT
Projekt współrealizowany z AIESEC już od kilku lat zajmuje ważne miejsce w kalendarzu szkolnych wydarzeń w XII LO. Kolejna jego sesja odbyła się
5.10.2015 r. W zajęciach uczestniczyły wszystkie klasy licealne wraz z opiekunami p. Honoratą Derdą-Kierzkowską, p. Agnieszką Jamrozik i p. Karolem Pietrzykiem. Koordynatorem całości była Pani Dyrektor Celina Wojtoń.
Tym razem mogliśmy gościć Mahshid Soroudi z Iranu i Mehdi Tabita z Maroka. Przybliżyli nam kulturę, obyczaje i tradycje swoich krajów. Oprócz walorów czysto poznawczych ich prezentacje pomogły nam zweryfikować nasze stereotypy dotyczące przedstawicieli tak odległych nam kultur oraz przezwyciężyć uprzedzenia najczęściej związane z niewiedzą, bądź powierzchownymi obserwacjami funkcjonującymi w przestrzeni publicznej. W czasie zajęć odkrywaliśmy zaskakujące podobieństwa językowe (np. słowa ‘kaftan’ czy ‘bazar’), wspólną miłość do kotów (również perskich!), uczyliśmy się podstaw perskiego, dzieliliśmy się spostrzeżeniami na temat potraw narodowych i tańczyliśmy do videoclipu irańskiego artysty. Wielkim zaskoczeniem było, gdy dowiedzieliśmy się o tym, że irańskie dzieci znają Bolka i Lolka oraz Reksia. Nasi goście z kolei byli zdziwieni naszą znajomością marokańskich piłkarzy i irańskiego kina. Poruszaliśmy też trudne tematy takie jak przestrzeganie praw człowieka i życie w multikulturowym społeczeństwie. Oprócz zajęć lekcyjnych uczniowie mieli też okazje porozmawiać z naszymi gośćmi na dwóch nieformalnych spotkaniach w ramach kółka językowo-kulturowego oraz pożegnalnego spotkania. Były to cenne sposobności ku temu, aby doskonalić angielski oraz uzyskać dodatkowe informacje na temat zagadnień poruszanych w trakcie prezentacji.
Dzięki projektowi AIESEC mają miejsce spotkania, które rozszerzają nasze horyzonty kulturowe i pomagają lepiej zrozumieć świat. Kraje i kultury o których istnieniu ledwo co słyszeliśmy stają się nam bliższe dzięki poznanym osobiście ich przedstawicielom. Jest to jedno z cenniejszych doświadczeń, które może zaproponować nowoczesna szkoła.